Τι είναι το Υγραέριο;
Ο όρος υγραέριο, γνωστό και με τον αντίστοιχο διεθνή όρο LPG (ελ-πι-τζι), σύντμηση του liquified petroleum gas, αναφέρεται σε οποιοδήποτε προϊόν αποτελείται κατά βάση από μείγμα κάποιων από τους ακόλουθους υδρογονάνθρακες: προπάνιο, προπένιο (προπυλένιο), κανονικό βουτάνιο, ισοβουτάνιο, ισοβουτυλένιο, βουτένιο (βουτυλένιο) και αιθάνιο. Οι υδρογονάνθρακες αυτοί είναι σε συνήθεις ατμοσφαιρικές συνθήκες αέρια, τα οποία συνήθως υγροποιούνται υπό πίεση για τη μεταφορά και αποθήκευση.
Κίνηση με υγραέριο
Tο υγραέριο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο από βενζινοκίνητα οχήματα με την τοποθέτηση μιας σειράς συσκευών και εξαρτημάτων (κιτ LPG). Πρόκειται, ουσιαστικά, για ένα δεύτερο σύστημα τροφοδοσίας, που περιλαμβάνει την δεξαμενή, τις σωληνώσεις τροφοδοσίας, τα μπεκ που ψεκάζουν το υγραέριο στους κυλίνδρους, τον «πνεύμονα», βαλβίδες ασφαλείας (που κόβουν την παροχή σε περίπτωση διαρροής) και μια ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου της λειτουργίας του συστήματος. Τα ρεζερβουάρ LPG που χρησιμοποιούνται σε αυτοκίνητα για κίνηση με υγραέριο έχουν χωρητικότητα που ξεκινά από 40 και μπορεί να φτάσει και τα 200 λίτρα.
Ο οδηγός μπορεί ανά πάσα στιγμή να επιλέξει αν θέλει να κινηθεί με βενζίνη ή υγραέριο με το πάτημα ενός κουμπιού στο ταμπλό. Σε περίπτωση που ένα από τα δύο καύσιμα τελειώσει, το πέρασμα από το ένα στο άλλο γίνεται αυτόματα. Η δυνατότητα αυτή προσφέρει και αυξημένη αυτονομία, αφού ένα μέσο αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί με βενζίνη για τουλάχιστον 400 χλμ. και στη συνέχεια για άλλα 250 χλμ. καίγοντας υγραέριο.
Συμπληρωματικό όφελος από την κίνηση με υγραέριο είναι ότι η καύση του LPG δεν αφήνει κατάλοιπα στους κυλίνδρους του κινητήρα, γεγονός που επιδρά θετικά στη διάρκεια ζωής του.
Πλεονεκτήματα Υγραερίου (LPG)
Μεγαλύτερη οικονομία στην κίνηση του αυτοκινήτου με το υγραέριο(LPG) έως και 50%.Καθώς η τιμή του λίτρου στο υγραέριο κυμαίνεται από 0,70-0,80 ευρώ/λίτρο ενώ στην βενζίνη 1,50 ευρώ. Ωστόσο η οικονομία σε σχέση με το πετρέλαιο ανέρχεται στο 45%.
Η απόσβεση της εγκατάστασης του υγραερίου πετυχαίνεται σε λιγότερο από έναν χρόνο για αυτοκίνητα που διανύουν περίπου 15.000 χλμ. ετησίως.
Οικολογία
Το υγραέριο(LPG) είναι το πιο οικολογικό καύσιμο σε σχέση με τα υπόλοιπα υγρά καύσιμα με αποτέλεσμα να ονομάζεται και ‘’πράσινο καύσιμο’’. Οι εκπομπές ρύπων ενός κινητήρα με LPG είναι μειωμένες σε σχέση με της βενζίνης και του πετρελαίου κατά:
- 60% σε μονοξείδιο του άνθρακα (CO) από τη βενζίνη & 90% από το πετρέλαιο.
- 40% σε υδρογονάνθρακες (HC) από τη βενζίνη & 80% από το πετρέλαιο.
- 60% σε οξείδια του αζώτου (NOx) από τη βενζίνη & 60% από το πετρέλαιο.
- 10% σε διοξείδιο του άνθρακα (CO2) από τη βενζίνη & 5% από το πετρέλαιο.
- 40% σε σωματίδια από το πετρέλαιο.
Οπότε το καθιστά το πιο οικολογικό καύσιμο αυτή την στιγμή στην αγορά.
Μακροζωία κινητήρα-Λιγότερες φθορές
Ο κινητήρας και ο καταλύτης έχουν λιγότερες φθορές, λόγω της καθαρότερης καύσης του υγραερίου, η οποία δεν αφήνει υπολείμματα, και έτσι επιμηκύνεται ο χρόνος ζωή τους. Σε κινητήρα που δουλεύει με υγραέριο:
- Δεν σχηματίζονται επικαθίσεις σωματιδίων άνθρακα (κάπνα) στους κυλίνδρους.
- Τα μπουζί είναι κατά πολύ καθαρότερα.
- Η χρήση υγραερίου προκαλεί μικρότερη ρύπανση των λιπαντικών, καθώς το υγραέριο δεν διαλύεται σε αυτά.
Ασφάλεια
Το υγραέριο παρέχει υψηλά επίπεδα ασφάλειας επειδή:
- Η πίεση στο εσωτερικό της δεξαμενής και η απουσία οξυγόνου αποκλείουν την πιθανότητα έκρηξης.
- Σε πιθανή διαρροή το αέριο διαχέεται στο περιβάλλον και δεν συγκεντρώνεται στο γύρω χώρο
όπως τα υγρά καύσιμε αντίθεση με την βενζίνη όπου όταν υπάρχει διαρροή το καύσιμο ακολουθεί το όχημα και είναι ποιο πιθανή η εκδήλωση φωτιάς. - Οι δεξαμενές και οι συσκευές που τοποθετούνται στα αυτοκίνητα δοκιμάζονται σε υψηλές
πιέσεις και μεγάλες θερμοκρασίες , είναι πιστοποιημένες και πληρούν τις αυστηρότερες ευρωπαϊκές προδιαγραφές. - Σύστημα αυτόματου γεμίσματος που διακόπτει την τροφοδοσία, όταν η δεξαμενή φτάσει το 80% της πληρότητάς της.
- Σύστημα διακοπής της παροχής καυσίμου μόλις σβήσει ο κινητήρας.
Μεγαλύτερη εμβέλεια-Διπλή αυτονομία
Με την εγκατάσταση της συσκευής υγραερίου στο όχημα δεν καταργείται το σύστημα της βενζίνης οπότε ο οδηγός έχει την δυνατότητα να χρησιμοποιεί και τα δυο καύσιμα με αποτέλεσμα να αυξάνει την απόσταση που μπορεί να διανύσει το όχημα χωρίς ανεφοδιασμό (σχεδόν διπλασιάζεται). Η μετάπτωση από το ένα καύσιμο στο άλλο γίνεται αυτόματα (αλλά και κατά βούληση) δηλαδή όταν τελειώσει το υγραέριο γυρνάει αυτόματα στη βενζίνη και το αντίστροφο.